Life so far - Reisverslag uit Pietermaritzburg, Zuid-Afrika van Arie-Piet en Willeke Mullem - WaarBenJij.nu Life so far - Reisverslag uit Pietermaritzburg, Zuid-Afrika van Arie-Piet en Willeke Mullem - WaarBenJij.nu

Life so far

Door: willekeverhoeven

Blijf op de hoogte en volg Arie-Piet en Willeke

22 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Pietermaritzburg

Sanibona! *

De afgelopen tijd weer druk in de weer geweest hier. Ik heb nu een beetje een ritme met wat ik doe elke dag. (Dat betekent dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn;)

Op maandag en donderdag ga ik met Marieke naar Russell, een basisschool om daar bijles te geven. Veel kinderen op die school uit de 'slechtere wijken' van de stad. Tot nu toe was het elke keer leuk, en ik leer de kinderen ook wat beter kennen nu. Toen we afgelopen donderdag op school waren, hadden we een camera bij ons. Toen we 'onopvallend' wat fotos wilden maken van de spelende kinderen, gingen ze helemaal uit hun dak, ze wilden allemaal op de foto. We hebben er maar een groepsfoto van gemaakt (sorry, nu niet bij de hand) en ze bleven bezig. Wilden allemaal met ons knuffelen (stel je voor bij 30 graden.. fuuut!), het leek wel of we een stel beroemdheden waren, haha! Komende maandag ga ik waarschijnlijk alleen, omdat Marieke dan wat anders moet doen, ik ben benieuwd!

Op dinsdag ben ik met Elli en Alina op pad geweest naar Site 11, een community. In de ochtend zijn we naar een school geweest, waar een aantal kinderen van het community centre zitten. We werden warm onthaald, hebben een tijdje met de directeur gesproken. Een erg hartelijke man, die volop interesse had in schoolsystemen in andere landen. Op deze school zitten zowel kinderen met een Zulu achtergrond als kinderen met een Indiase achtergrond, er wonen veel Indiers in dit gedeelte van de stad. De middag waren er veel kinderen, en zaten we met zo'n 25 mensen in een container, want dat is ons 'community centre'. Ze kunnen daar hun huiswerk doen, en we hebben diverse onderdelen. Per dag wisselt dat tussen tekenen, lifeskills en biblestudies. Ze leren wat belangrijke principes zijn voor leven in een community, hoe je gezond kunt eten, waarom school belangrijk is, wie God is, enzovoorts.

Woensdag heb ik met Lauren doorgebracht in Musakwana, een andere community. De ochtend wilden we een homevisit doen, dus zijn we de wijk ingegaan. Dit is 1 van de armste communities van Pietermaritzburg denk ik. Aan elkaar getimmerde pallets, bij elkaar gehouden door touw en wat spijkers, volgepropt met stenen en (in het gunstigste geval) bedekt met een laag modder en een stuk zeil of golfplaat. Kakelende kippen, afval overal, was aan de lijn, rokkerige vuurtjes met een pot onbestendig spul er op. Een groep kinderen op een kleed, met een oma ernaast. Klinkt niet echt rooskleurig? Dat was het ook niet. Smiddags uit school kwamen er weer een hele horde kinderen, rond de 50 en later nog eens 20 wat oudere.

De vrijdag zijn de community centres dicht. We hebben dan in de ochtend een prayermeeting met de vrijwilligers en staff van Khayalethu en de mensen die in de communities werken. Het is altijd weer goed om zo bij elkaar te zijn, zingen, bidden en daardoor ook weten dat het werk dat soms uitzichtloos lijkt, gedragen wordt door God zelf!

Op woensdagavond gaan er altijd een aantal van de vrijwilligers naar de PCH (Pietermaritzburg Childrens House) om daar bijbelstudie met ze te doen. We gaan naar 3 groepen, de jonge meiden, de jongens, en een groep met oudere meiden (12-18). Ze zijn meestal erg blij als we komen, soms duurt het even voor iedereen klaar is. Dan lopen wat mensen heen en weer en vraag je af waar iedereen blijft. Met de oudere meiden hadden we vorige keer een hele gave tijd. We begonnen met een klein rollenspel over het verhaal uit de bijbel van de splinte en de balk. Er kwam een heel gesprek op gang, werden veel vragen gesteld en er was veel openheid. Zulke momenten zijn heel kostbaar, zie er met een blij gevoel aan terug.

Met Marieke ben ik vorig weekend bij priesers op bezoek geweest. We hebben met hen meegegeten, er was zoveel gastvrijheid! Heerlijk eten, goede en opbouwende gesprekken en ook veel plezier natuurlijk! Velen van hem komen van ver (Nigeria, Sudan, Ethiopie), en blijven voor 4 jaar hier in Zuid-Afrika om hun studie te doen. Best bizar dat ze zoveel voor over hebben. Gisteren hebben we met de vrijwilligers gegeten bij Lisa. Zo touren we heel wat af, eten dan hier, dan daar en hebben we het erg goed met elkaar. Natuurlijk zijn er zo af en toe wel wat strubbelingen in huis, maar ja dat hoor er een beetje bij...

Inmiddels zit ik te puffen hier, het is erg heet deze week. (je zou nu maar met je trui aanzitten ;) Vorige week hadden we vaak regen smiddags en/of savonds terwijl het overdag wel ok was. Deze week is het ontzettend heet, rond de 30 graden. De dagen gaan best hard ineens moet ik zeggen. Morgen gaan we naar Durban, en het volgende weekend naar Sally Beach met de vrijwilligers van YFC uit Pietermaritzburg en Durban.

Het ga jullie allemaal goed, tot horens

Willeke



* Sanibona = hallo allemaal

  • 22 Oktober 2010 - 12:06

    Leanne:

    Hee nigt!

    wat een verhaal zeg. hoe krijg je het eruitgetyptxD,
    wel leuk om te leze or!
    nog 2 weken en dan hebbie het niet zo warm meer or:O,

    suc6 nog<3

    groetjes van je niggiej

  • 22 Oktober 2010 - 12:10

    Frans:

    Weet je hoe koud het hier is..
    hmm, misschien moet ik maar onder de zonnebank gaan ofzo voor een beetje warmte.
    Ik zou zeggen geniet er vooral van, de winter duurt lang hier in holland.
    Veel succes verders,

  • 22 Oktober 2010 - 18:48

    Jolanda:

    ha lieve willie, blij weer wat van je te horen, wil je nog wel terug?je hebt je draai aardig gevonden, wat een mooie ontmoetingen waar uit blijkt dat GOD overal is, geniet er nog even van lieve groeten jolanda

  • 23 Oktober 2010 - 12:19

    Greet Verhoeven:

    Hai Willeke,
    Ontvang een lieve groet vanuit Amsterdam! Cool dat je een dynamische tijd hebt in het Afrikaanse land. Ik wens je voor deze laatste weken de leiding en zegen van onze Heer en Heiland. Hier in Nederland is het echt herst! Dus kaarsjes aan 's avonds + de verwarming. Geniet daar dus nog maar even van het warme zonnetje!

    Liefs van tante Greet

  • 23 Oktober 2010 - 14:48

    Ome Gerrit:

    Hoi Willeke,

    Iedere keer kom ik een krabbel tegen waar je internet adres opstaat. Net terug van onze vakantie ben ik toch maar eens gaan kijken. Ik moet zeggen de verhalen die er opstaan zijn geweldig. Ongetwijfeld zijn de verhalen veel langer, nou die hoeren wij dan nog wel een keer. Ik hou je site in de gaten.

    De groet van Ome Gerrit en de rest van de fam.

    O ja, doe ook de groeten aan Marieke

    Heeft Marieke ook een site?

  • 23 Oktober 2010 - 14:49

    Ome Gerrit:

    foutje. horen

  • 25 Oktober 2010 - 17:59

    Janneke Van Der Krui:

    Hoi Willeke,

    Wat leuk om je belefenissen te lezen, wat maak je een hoop mee.
    Wensen je veel zegen toe bij alles wat je nog gaat doen.

    Groetjes Jan,Janneke & Neline van der Kruijt

  • 28 Oktober 2010 - 11:40

    Truus:

    Ha Willeke,

    Zo ik heb alles zitten lezen,heel leuk om zo met je mee te leven.
    Lijkt me ontzettend gaaf alles met eigen ogen te zien,maar ook heel heftig!
    Gods zegen!
    liefs Truus en Gert

  • 29 Oktober 2010 - 05:57

    Lisette:

    Ha Willie,

    Hier mijn eerste berichtje op deze site.. Schandalig, maar gelukkig heb ik je nog wel eens aan de telefoon gehad. Ik wil je alvast een goede reis wensen en geniet van je laatste dagen!

    Liefs Liset

  • 29 Oktober 2010 - 08:02

    Greet Verhoeven:

    Lieve Willeke,
    Ik wens je sterkte bij het afronden van je reis in Z-Afrika. Alvast een goede en plezierige reis gewenst naar het herfstachtige Nederland. Be blessed!! Warm welkom thuis!
    Lieve groetjes van tante Greet

  • 29 Oktober 2010 - 19:10

    Ruben:

    Hier vanuit Roemenie

    Heel veel goede tijden nog toegewenst.
    Werkelijk zo raar. Hier vriest het snachts 5 graden en overdag max. 10 graden
    en jij lekker in het zonnetje. :P

    Veel succes en Zegen toegewenst


  • 30 Oktober 2010 - 08:01

    Truus:

    Ha Willeke,

    We willen je heel veel sterkte toewensen bij het afscheid nemen,zal niet meevallen!
    Een hele goede en voorspoedige reis naar huis
    En een warm welkom in ons Alblasserdam!

    Liefs Gert en Truus

  • 01 November 2010 - 12:44

    Gerdine Van Horssen:

    Hey Willeke,

    Wat een leuke en herkenbare verhalen! Fantastisch! Jammer dat het al bijna weer voorbij is voor je. Zo te horen had je je plekkie wel gevonden. Waarschijnlijk voor herhaling vatbaar??? Bij ons ben je ook van harte welkom hoor ;-) Ik verzin wel een leuk project voor je!!! ;-D

    Goede reis terug naar Nederland!

    Liefs en Gods zegen!
    Gerdine

  • 03 November 2010 - 02:35

    Vivia:

    Hay....
    Beetje laat he, die reactie van mij... Dat komt omdat ik zelf 4 weken vakantie heb gevierd. Mijn vorige reactie heeft `ie ook niet geplaatst, omdat de compie vast liep. Ik ga het nog eens proberen, voordat ik mijn pennevrucht voor niets schrijf. Als het lukt, krijg je nog een reactie van me. Ik wens je een veilige thuisreis! Want die komt er spoedig aan begreep ik?
    Groet,
    Vivia
    ps. Heel goed dat je dit gedaan hebt, trouwens.
    Respect hoor!

  • 03 November 2010 - 02:38

    Vivia:

    Hoi Lieve Wil!
    Ik bel je wel om je te begroeten en je verhalen aan te horen, want volgens mij zit je nu reeds in het luchtruim.
    Hoop je in ieder geval spoedig te zien hoor!
    Vivia

  • 07 December 2010 - 15:55

    Marieke:

    sally beach, het strand is niet van Sally hoor haha, het is Shelly beach:P

    Leuk om je verhalen zo eens te lezen, kom er nu pas aan toe!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pietermaritzburg

Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

04 November 2010

Terug

22 Oktober 2010

Life so far

12 Oktober 2010

Trip deel 2 - back in PMB

06 Oktober 2010

Trip

29 September 2010

Joeehoeee!
Arie-Piet en Willeke

Actief sinds 14 Sept. 2010
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 16372

Voorgaande reizen:

09 December 2014 - 13 Januari 2015

Vrijwilligerswerk Mozambique

22 September 2010 - 03 November 2010

Zuid-Afrika

Landen bezocht: